Facebook

Poradna

Jsem při reklamaci v právu?

V dubnu jsem si koupila nové a docela drahé boty. I když jsem předpokládala, že jsem investovala do kvalitní obuvi, začaly se brzy odlepovat. Před více než měsícem jsem je tedy reklamovala. Když mi boty nebyly ani do 30 dnů opraveny, hned jsem písemně odstoupila od smlouvy a žádala vrácení peněz. Nyní mi však došla odpověď, že boty byly již dva týdny na prodejně a mohla jsem si je vyzvednout. Prý byly opraveny včas a odstoupení není platné. Já bych však chtěla trvat na odstoupení a  vrácení peněz. Jsem v právu?    Veronika K.

Z vašeho dotazu chápu, že jste v záruční době reklamovala boty. Po 30 dnech, kdy jste od prodejce neobdržela žádnou zprávu o stavu reklamace, jste měla za to, že prodejce lhůtu k vyřízení nestihl a vám vzniklo právo na odstoupení od smlouvy. Prodejce však neuznal odstoupení s tím, že reklamace byla vyřízena včas a je vaše chyba, že jste si nevyzvedla boty dříve. Nastalou situaci zákon sice přímo neřeší, k podobnému případu se však vyjádřil Ústavní soud ČR ve svém nálezu. V něm vyložil znění § 19 zákona o ochraně spotřebitele, v jehož odstavci 1 je stanovena povinnost prodávajícího vydat spotřebiteli potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace, také tak, že takto zákonem stanovená povinnost zahrnuje resp. předpokládá i podání informace o vyřízení reklamace prodejcem. Z tohoto rozhodnutí plyne, že je povinností prodejce, aby v zákonné lhůtě 30 dnů prokazatelně spotřebitele informoval o vyřízení reklamace nebo je prodávající povinen spotřebitele alespoň upozornit na to, že se musí sám o výsledek vyřízení reklamace zajímat. Pokud jste nebyla prokazatelně upozorněna prodávajícím, že se musíte o výsledek vyřízení reklamace zajímat sama a skutečně jste ve lhůtě 30 dnů nebyla o vyřízení reklamace informována, mám za to, že by odstoupení mohlo být teoreticky platné a máte právo trvat na vrácení peněz.  Abychom si však mohli být jistější, bylo by dobré vidět potřebné dokumenty (záruční list, odstoupení od smlouvy, reklamační protokol apod.) Pokud však by bylo vše v pořádku a i přesto nebude prodejce chtít odstoupení uznat, bohužel nezbude než věc řešit soudní cestou.

Lucie Vehovská,
Občanská poradna Charity Opava

Naši partneři

Moravskoslezský kraj Úřad práce Statutární město OPAVA

Design & Programming Core Trade s.r.o. | Product by Core Trade s.r.o. © 2010 | Všechna práva vyhrazena | HTML | CSS | SEO | Administrace