Facebook

Poradna

Jak vrátit zboží z internetu, 20.12.2011, Region Opavsko

Synovi jsem chtěla udělat na Vánoce radost a koupila mu přes internet fotoaparát. Jeden z důvodů, které mě vedly k tomuto způsobu nákupu, byla skutečnost, že fotoaparát byl levnější než v klasickém kamenném obchodě. Když mi však přišel na dobírku domů, prohlédla jsem si ho a rozhodla se jej vrátit v zákonné lhůtě do 14ti dnů. Zboží jsem vrátila s porušeným obalem. Prodávající mi sice vrátil peníze, ale částka byla menší, než ta kterou jsem zaplatila.  Když jsem ho kontaktovala, řekl mi, že si odečetl náklady za porušení obalu a za dopravu. Co mám teď dělat? Má na to právo? Mám přece právo si fotoaparát prohlédnout.      Zuzana S.

Z dotazu vyplývá, že jste s prodávajícím uzavřela kupní smlouvu prostřednictvím internetu a v zákonné lhůtě 14 dnů od převzetí zboží jste bez udání důvodu od smlouvy odstoupila. Odstoupením od smlouvy se smlouva ruší a  obě strany  mají povinnost si vrátit vzájemná plnění, tedy vše co od druhé strany dostaly. Vy jste tedy povinna na své vlastní náklady vrátit zboží a prodejce vám je povinen vrátit vámi zaplacenou výši kupní ceny, a to do 30 dnů od odstoupení. Podle § 53 odst. 10 občanského zákoníku má však prodávající právo na náhradu skutečně vynaložených nákladů spojených s vrácením zboží. Uvádíte, že si prodejce naúčtoval náklady za porušení obalu a za dopravu. Zákonným právem kupujícího je mít možnost si zboží v klidu a náležitě vyzkoušet, zjistit, zda mu vyhovuje apod. Tvrzení, že je nutné zboží vrátit v neporušeném originálním obalu, je v rozporu se zákonem. Jak jsem však již uvedla, prodejce si může nárokovat skutečně vynaložené náklady na vrácení věci. Mezi tyto náklady mohou patřit například právě ony náklady na přebalení (znovuzabalení) věci. Dodavatel je však povinen vznik těchto nákladů prokázat. Pak si je může naúčtovat. Co se týče nákladů na dopravu (poštovné a balné), které jste uhradila spolu s kupní cenou, tak ty vám je prodejce povinen vrátit. Tyto náklady vám dát k úhradě nemůže. Za této situace máte možnost prodávajícího vyzvat písemným doporučeným dopisem, aby vám doložil oprávněnost nákladů na přebalení výrobku a následně vyzvat k zaplacení částky, kterou si prodejce strhl neoprávněně. Pokud vám uvedenou částku nevrátí či mezi vámi nedojde k dohodě, máte možnost se obrátit na soud a dlužnou částku vymáhat soudní cestou. Pro bližší informace se můžete obrátit osobně nebo i telefonicky na Občanskou poradnu.

Radka Matyášková,
Občanská poradna Charity Opava

Naši partneři

Moravskoslezský kraj Úřad práce Statutární město OPAVA

Design & Programming Core Trade s.r.o. | Product by Core Trade s.r.o. © 2010 | Všechna práva vyhrazena | HTML | CSS | SEO | Administrace